Compleet logo
Case Study
Shopify SEO & conversie optimalisatie

Installatie-shop.nl:SEO & conversie transformatie

Een complete transformatie van deze Shopify webshop voor installatiemateriaal. Organisch verkeer verdubbeld, conversieratio 100% verbeterd en omzet bijna 10x hoger in slechts 6 maanden.

2x
Organisch verkeer
100%
Conversie verbetering
10x
Organische omzet
Technische SEOContent optimalisatieShopify RedesignConversie optimalisatie
Installatie-shop.nl website screenshot

Introductie

Installatie-shop.nl is een online Shopify store gespecialiseerd in installatiemateriaal en tuintoebehoren (bijvoorbeeld leidingen, koppelingen en beregeningssystemen). De webshop wordt gerund door Coen en Rick, die bij ons kwamen met de vraag of wij hen konden helpen hun store naar het volgende niveau te tillen.

Zij hadden zelf al het een en ander aan optimalisaties geprobeerd, maar liepen een beetje vast en waren op zoek naar een partner die hen kon helpen op alle verschillende gebieden.

In deze casestudy beschrijven we het traject van SEO-verbeteringen en conversie-optimalisatie dat we met Coen en Rick hebben doorlopen. We gaan het proberen zo praktisch mogelijk te houden, zodat jij deze tips ook kunt implementeren in je eigen store.

Audit: Grondige analyse als startpunt

Elk succesvol verbetertraject begint met een goede diagnose. Daarom starten we altijd met een diepgaande technische én strategische audit van de webshop. We hebben de website van A tot Z doorgelicht: van de technische kant tot en met de inhoud en concurrentiepositie.

Technische SEO

Om te zorgen dat de SEO-optimalisaties werken, is het belangrijk dat de website goed in elkaar steekt op technisch gebied. Daarom is dit altijd de eerste stap in onze audit. Je techniek is het fundament van je huis: je kunt pas bouwen zodra dat in orde is.

De audit van deze website bracht diverse technische issues aan het licht die eerst moesten worden opgelost voordat Google de site efficiënt kon crawlen en indexeren. Dit waren de belangrijkste knelpunten en hoe we ze aangepakt hebben:

Robots.txt blokkades

Er werden 182 pagina's geblokkeerd door robots.txt terwijl er intern wel naar gelinkt werd. Deze tegenstrijdigheid zorgt voor verspilde linkwaarde: Google kan geblokkeerde pagina's niet crawlen, dus die interne links hebben geen zin. Dit kwam vooral doordat er in beschrijvingen gelinkt werd naar filterpagina's, die Shopify automatisch via Robots.txt blokkeert.

We hebben deze links geïdentificeerd en doorgestuurd naar toegankelijke pagina's, zodat de linkwaarde niet verloren gaat.

Index bloat door paginering

Google had massaal paginatienummers geïndexeerd (pagina 2, 3, 4 van categorieën), wat zorgt voor een vervuilde index en verkeerde focus op irrelevante pagina's.

Deze zijn voorzien van noindex tags. Google crawlt de links nog wel, maar indexeert de pagina's niet meer. Hierdoor blijft de focus op relevante content.

Oude troep opruimen

Er stonden nog oude Duitse pagina's in Google die er niet meer hoorden, 404-pagina's die per ongeluk waren geïndexeerd, en verouderde vendor-pagina's. Die hebben we weggehaald of doorgestuurd naar de juiste pagina's.

Duplicate content problematiek

Veel productpagina's hadden vrijwel identieke content. Producten verschilden alleen in specificaties zoals maat of aansluiting, maar hadden verder dezelfde beschrijvingen en metadata. Dit creëerde verwarring voor Google bij het bepalen welke pagina te ranken. Alle producten waren in Google's ogen namelijk hetzelfde.

We hebben hier gekeken naar welke producten we konden samenvoegen tot een product met meerdere varianten. Dit hebben we gedaan volgens de volgende logica: Wordt er gezocht naar de variant specifiek? Dan hielden we deze producten aan als los product. Werd er niet gezocht naar de specifieke varianten? Dan voegden we ze samen in een product.

Voorbeeld van duplicate content - identieke producten met alleen verschillende specificaties

Voorbeeld van duplicate content - identieke producten met alleen verschillende specificaties

Structured data optimalisatie

De structured data was onjuist ingesteld, wat leidde tot misleidende rich snippets. Categoriepagina's toonden bijvoorbeeld productprijzen in de zoekresultaten.

We hebben de structured data volledig herzien: breadcrumbs toegevoegd, review-integratie gefixt, en ervoor gezorgd dat elk paginatype de juiste gestructureerde data bevat.

Interne linkstructuur verbetering

Naast het oplossen van kapotte links hebben we de interne linkarchitectuur strategisch verbeterd. Belangrijke pagina's ontvangen nu meer interne linkwaarde, en gerelateerde onderwerpen zijn beter met elkaar verbonden.

Dit verbetert zowel de crawlbaarheid voor Google als de navigatie voor gebruikers, en versterkt de topical authority van de website.

Met deze technische optimalisaties kan Google de site nu goed crawlen en indexeren. Alle cruciale pagina's zijn goed toegankelijk en hebben unieke content, wat de basis vormt voor verdere SEO-groei.

Klant- en concurrentieonderzoek

Naast onze initiële aanpak, hebben we in samenwerking met Coen & Rick uitgebreid gekeken naar de klanten van installatie-shop.nl én naar hun belangrijkste concurrenten. Het doel was om precies te weten wie de klanten zijn, wat ze willen, en hoe we ervoor kunnen zorgen dat zij liever voor Installatie-shop kiezen dan voor een concurrent.

We zijn begonnen met het opstellen van een klantprofiel: een duidelijke omschrijving van de ideale klant. Hierbij hebben we onderzocht:

  • Wie zijn ze precies?
  • Welke problemen proberen ze op te lossen?
  • Hoe ziet hun zoekgedrag eruit?
  • Welke behoeften en twijfels hebben ze bij het aanschaffen van installatieproducten?

De ideale klant van installatie-shop.nl is een professionele installateur zoals een loodgieter of CV-monteur, vaak werkzaam als ZZP'er of bij een klein installatiebedrijf. Deze vakmensen zoeken betrouwbare producten, snelle levering en duidelijke productinformatie, omdat ze geen tijd willen verliezen met verkeerde leveringen of ontbrekende onderdelen.

Daarnaast hebben we gekeken naar hoe deze klanten online zoeken. Ze gebruiken gerichte zoekwoorden en zoeken naar specifieke producten zoals koppelingen of fittingen. Ze vergelijken prijzen en kijken vooral naar beschikbaarheid en levertijd.

Concurrentieanalyse

Daarnaast hebben we de belangrijkste concurrenten van Installatie-shop.nl uitvoerig in kaart gebracht. We hebben hierbij gekeken naar:

  • Wie zijn hun grootste concurrenten online?
  • Wat doen deze concurrenten goed op het gebied van SEO, gebruiksvriendelijkheid en content?
  • Waar liggen de kansen om Installatie-shop.nl verder te laten groeien?

De grootste concurrenten zijn 123installatieshop.nl, leidingshop.nl en www.tuinenwater.shop (die laatste op het gebied van tuinmaterialen).

123installatieshop.nl

Gebruiksvriendelijke structuur, duidelijke filters en uitgebreide technische specificaties.

Leidingshop.nl

Snelle levertijden, scherpe prijzen en een uitstekende vindbaarheid via Google.

Tuinenwater.shop

Specialistische content zoals instructievideo's en blogs voor tuinberegening.

Door deze analyse kwamen we erachter waar voor ons de grootste kansen liggen. Zo zagen we verbeterpunten in gebruiksvriendelijkheid, specifiek rondom de filters en productpagina's. Daarnaast viel er winst te behalen door meer specialistische content te creëren, zoals uitgebreide handleidingen en productvergelijkingen, zodat klanten beter geïnformeerd hun keuze kunnen maken.

Prioriteitenanalyse

Nu het technische fundament in orde was, en we een beeld hadden van de ideale klant en de concurrentie, was het tijd om te kijken naar de groeimogelijkheden. Omdat er honderden producten en topics zijn, hebben we een prioriteitenanalyse uitgevoerd om gefaseerd te werk te gaan.

In plaats van willekeurig pagina's te optimaliseren, hebben we gekeken waar de grootste kansen lagen op basis van verkeerspotentieel, seizoensgebondenheid en conversiekansen.

We hebben hierbij onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten pagina's:

High Impact queries (veel clicks)

Dit zijn zoekwoorden die op dat moment al veel bezoekers opleverden. Hier willen we vooral zorgen dat we deze sterke posities behouden. We houden ze dus goed in de gaten, en zodra ze in prestaties dalen ondernemen we actie.

Overzicht van high impact queries met veel clicks uit Google Search Console

Dit is het overzicht van de zoekwoorden waar jullie de meeste clicks uithalen

High Impact pagina's (bestsellers)

Dit zijn de producten die al goed verkochten en bewezen succesvol waren. De kans is groot dat meer bezoekers hier ook leiden tot meer verkoop. Daarom willen we hier snel extra content creëren en de productpagina's optimaliseren voor SEO. We hebben hier gekeken naar aantallen en omzet.

Overzicht van bestsellers op basis van omzet - producten die het meest bijdragen aan de omzet

Overzicht van de producten die het meest bijdragen aan de omzet - de bestsellers

Opportunity pagina's

Dit zijn de pagina's waar de grootste kansen liggen. Hieronder vallen:

  • Pagina's met een hoge conversieratio: meer verkeer naar deze pagina's is meer omzet waard.
  • Pagina's met veel verkeer, maar een lage conversieratio: een verbetering van conversieratio levert hier veel extra omzet op.
  • Pagina's en zoekwoorden met veel impressies, maar weinig clicks: een verbetering van de CTR of een kleine groei in posities kan hier veel extra bezoekers opleveren.
Overzicht van opportunity pagina's met hoge conversieratio - producten waar meer verkeer direct tot meer omzet leidt

Overzicht van producten met de hoogste conversieratio's - waar meer verkeer direct tot meer omzet leidt

Overzicht van pagina's met veel verkeer maar lage conversieratio - waar verbetering van conversie veel extra omzet oplevert

Overzicht van producten met veel bezoekers maar lage conversieratio - hier kan verbetering veel extra omzet opleveren

Overzicht van opportunity queries met veel impressies maar weinig clicks - waar CTR verbetering veel extra bezoekers oplevert

Overzicht van zoekwoorden met veel impressies maar weinig clicks - hier kan CTR verbetering veel extra bezoekers opleveren

Sommige van deze pagina's stonden tussen positie 3 en 10: hier kan een kleine groei in ranking direct veel omzetgroei opleveren.

Overzicht van opportunity queries op positie 3-10 - waar kleine ranking verbeteringen direct veel omzetgroei opleveren

Overzicht van zoekwoorden op positie 3-10 - waar kleine ranking verbeteringen direct veel omzetgroei kunnen opleveren

Op basis van al deze analyses hebben we een definitieve prioriteitenlijst gemaakt. Hierbij kregen onderwerpen zoals tyleen koppelingen, tuinslangen en wandslangenboxen een hoge prioriteit, omdat deze veel potentie hebben om snel resultaat op te leveren.

Daarnaast hebben we ervoor gekozen om een aantal seizoensgebonden producten zoals tuinslangen, drukspuiten en kranen extra vroeg te optimaliseren. Op die manier zorgen we ervoor dat deze producten al goed ranken voordat het seizoen begint.

Definitieve prioriteitenlijst met scores voor alle onderwerpen uit de analyse

We hebben de resultaten uit alle vorige categorieën samengevoegd en ingedeeld op categorie. Aan de hand van ons scoringsysteem zijn we gekomen tot de volgende lijst van prioriteitsonderwerpen.

De maanden erna: uitvoering van de optimalisaties

Nu we een planning hadden, was het tijd om de optimalisaties door te gaan voeren. Wat hebben we in de maanden na de audit precies gedaan?

Nieuwe collectiepagina's

Op basis van zoekwoordonderzoek hebben we 82 nieuwe collectiepagina's aangemaakt en geoptimaliseerd. De site speelt nu veel gerichter in op daadwerkelijke zoekopdrachten door specifieke categorieën en subcategorieën toe te voegen die eerder ontbraken.

Lijst met nieuwe collecties - 82 nieuwe collectiepagina's aangemaakt op basis van zoekwoordonderzoek

Lijst met nieuwe collecties

Collectieoptimalisatie

Voor elke bestaande collectiepagina hebben we ook zoekwoordenonderzoek gedaan en de pagina daarvoor geoptimaliseerd. We hebben hier ook FAQ's aan toegevoegd.

Overzicht van collectieoptimalisatie - bestaande collectiepagina's geoptimaliseerd met zoekwoordonderzoek en FAQ's

Overzicht van collectieoptimalisatie voor bestaande pagina's

Optimalisatie van productpagina's

We hebben de belangrijkste productbeschrijvingen aan de hand van zoekwoordenonderzoek geoptimaliseerd. Voor de overige beschrijvingen hebben we een Custom GPT gebouwd die inspeelde op het product en daarvoor een goede productbeschrijving kon schrijven.

Overzicht van productpagina optimalisatie - productbeschrijvingen geoptimaliseerd met zoekwoordonderzoek en Custom GPT

Overzicht van productpagina optimalisatie met zoekwoordonderzoek en Custom GPT

Interne links

We hebben gezorgd dat de linkstructuur van de site logischer werd: soortgelijke pagina's werden met elkaar verbonden door middel van interne links.

Metadata update

Sommige metadescripties & titels lieten nog al wat te wensen over. Deze hebben herschreven volgens een vast format: X Kopen? | Installatie-shop.nl.

Overzicht van metadata update - metadescripties en titels herschreven volgens vast format

Overzicht van metadata update volgens vast format "X Kopen? | Installatie-shop.nl"

Contentmarketing strategie

Vanaf maand 2 zijn we gestart met contentproductie: ongeveer vier blogartikelen per maand. We hebben ons gefocust op het schrijven van blogs die direct bijdragen aan de omzet en problemen oplossen van klanten.

Overzicht van contentmarketing strategie - blogartikelen die bijdragen aan omzet en klantproblemen oplossen

Overzicht van contentmarketing strategie met focus op omzetbijdrage

Klantreviews implementatie

We hebben productreviews geïntegreerd op individueel productniveau, waar eerder alleen algemene shop-reviews beschikbaar waren. Dit creëert social proof voor potentiële klanten en genereert unieke content per productpagina.

Overzicht van klantreviews implementatie - productreviews op individueel productniveau voor social proof

Overzicht van klantreviews implementatie op productniveau

Platform optimalisaties

Google ecosysteem: We hebben het gehele Google ecosysteem ingericht: Merchant Center (inclusief optimalisatie van free listings) en Google My Business.

Bol.com optimalisatie: Omdat wij een ex-Bol medewerker in dienst hebben, hebben we als bonus ook de Bol.com listings van installatie-shop.nl aangepakt.

Overzicht van platform optimalisaties - Google ecosysteem en Bol.com optimalisatie

Overzicht van platform optimalisaties voor Google en Bol.com

Linkbuilding

Vanwege beperkte budgetten hebben we gekozen voor strategische linkruil met relevante buitenlandse webshops in vergelijkbare branches. We hebben gezocht naar vergelijkbare webshops die op andere markten actief waren en hebben met deze webshops backlinks uitgeruild. Zo hebben we stap voor stap het backlinkprofiel uitgebreid, wat bijdraagt aan verbeterde posities zonder een al te grote investering.

Nieuw thema: een complete redesign voor conversie

Na de nodige technische en inhoudelijke verbeteringen was het tijd voor een volgende grote stap: de gebruikerservaring en conversie verder verbeteren. In overleg met Coen en Rick hebben we besloten om de webshop een volledige facelift te geven met een nieuw Shopify-thema.

Het oude design was functioneel, maar wat verouderd en niet optimaal ingericht voor conversie. We zagen ruimte om de lay-out en interface klantvriendelijker te maken op basis van de data (bijv. waar haken bezoekers af, welke pagina-onderdelen presteren minder, etc.).

Voor: Oude website

Oude website van Installatie-shop.nl - verouderd design voor de redesign

Het oude design: functioneel maar verouderd

Na: Nieuwe website

Nieuwe website van Installatie-shop.nl - moderne redesign geoptimaliseerd voor conversie

Het nieuwe design: modern en conversie-geoptimaliseerd

Resultaat: Conversieratio 100% verbeterd!

De implementatie van het nieuwe thema was een schot in de roos: de conversieratio is na de redesign met ruim 100% verbeterd (meer dan verdubbeld). Dit enorme verschil kwam doordat het nieuwe ontwerp een reeks optimalisaties bevatte die samen de gebruikerservaring flink verhoogden.

De belangrijkste verbeteringen:

Moderner, fris design

De site oogt nu veel professioneler en wekt meer vertrouwen. Dit trekt bezoekers gelijk meer aan om rond te kijken en te kopen.

Moderner, fris design - professionele uitstraling die meer vertrouwen wekt

Moderne, professionele uitstraling die vertrouwen wekt

Intuïtieve navigatie

Op basis van klantdata hebben we de menu's en categorie-indeling herzien. Bezoekers vinden nu makkelijker wat ze zoeken, dankzij logische categorieën en een duidelijke menu-structuur. Minder zoekwerk voor de gebruiker betekent een hogere kans op conversie.

Intuïtieve navigatie - herziene menu's en categorie-indeling op basis van klantdata

Herziene navigatie: logische categorieën en duidelijke menu-structuur

Geoptimaliseerd voor mobiel

Het nieuwe thema is volledig responsive en speciaal geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Aangezien een groot deel van de bezoekers via smartphone komt, is dit cruciaal. De mobiele versie heeft grotere knoppen, eenvoudig scrollbare lijsten en een vlottere checkout, wat direct heeft bijgedragen aan meer mobiele aankopen.

Specifieke aanpassingen per pagina-type:

Homepage upgrades
  • Heldere call-to-action en sprekend beeldmateriaal
  • Keuzehulp: interactieve gids om het juiste product te vinden
Collectiepagina's (categoriepagina's)
  • Uitgebreidere filters voor maat, prijs en merk
  • Badges op productafbeeldingen ("Bestseller", "Nieuw")
  • Gemiddelde reviewsterren bij elk product
Collectiepagina's verbeteringen - uitgebreidere filters, badges en reviewsterren

Verbeterde collectiepagina's met filters, badges en reviewsterren

Productpagina's
  • Herindeling met focus op mobiele versie (75% van aankopen)
  • Belangrijke info direct zichtbaar: levertijd, voorraad, verzending
Productpagina mobiele optimalisatie - belangrijke informatie direct zichtbaar

Productpagina geoptimaliseerd voor mobiel met belangrijke info direct zichtbaar

  • Iconen voor betaalmethoden en garanties
Betaalmethoden en garanties iconen - vertrouwen wekken met iDEAL en garantiebewijzen

Iconen voor betaalmethoden en garanties om vertrouwen te wekken

  • "Vaak samen gekocht" sectie voor hogere orderwaarde
Vaak samen gekocht sectie - cross-selling voor hogere orderwaarde

"Vaak samen gekocht" sectie stimuleert extra aankopen

Winkelwagen en checkout
  • Sticky cart: winkelwagen altijd zichtbaar/toegankelijk
  • Voortgangsbalk voor gratis verzending
  • One-page checkout met minimale afleiding
Winkelwagen en checkout optimalisaties - sticky cart, voortgangsbalk gratis verzending en one-page checkout

Geoptimaliseerde winkelwagen met sticky cart en voortgangsbalk voor gratis verzending

Al deze wijzigingen in het nieuwe thema hebben de shop niet alleen mooier gemaakt, maar vooral effectiever. Klanten vinden sneller hun weg, krijgen meer vertrouwen in de site en hebben minder drempels om tot aankoop over te gaan. Het resultaat is duidelijk terug te zien in de cijfers, vooral in de sterk verbeterde conversieratio.

Resultaten

Na een intensief traject van een half jaar hebben we samen met Coen en Rick van installatie-shop.nl een complete transformatie doorgemaakt. Laten we eerst kort samenvatten wat we hebben aangepakt:

Technische basis op orde gebracht:

  • 182 geblokkeerde pagina's vrijgemaakt en doorgeleid
  • Index bloat opgeschoond (paginering en oude content)
  • Duplicate content problematiek opgelost door producten samen te voegen
  • Structured data volledig herzien
  • Interne linkstructuur strategisch verbeterd

Content en SEO geoptimaliseerd:

  • 82 nieuwe collectiepagina's aangemaakt op basis van zoekwoordonderzoek
  • Bestaande collectie- en productpagina's geoptimaliseerd
  • Contentmarketing strategie opgestart (4 blogs per maand)
  • Metadata update volgens vast format
  • Productreviews geïmplementeerd

Volledige redesign voor conversie:

  • Nieuw Shopify-thema met modern design
  • Intuïtieve navigatie en verbeterde mobiele ervaring
  • Uitgebreidere filters en product badges
  • "Vaak samen gekocht" functionaliteit
  • Geoptimaliseerde checkout met voortgangsbalk

Platform optimalisaties:

  • Google ecosysteem compleet ingericht (Merchant Center, My Business)
  • Bol.com listings geoptimaliseerd
  • Strategische linkruil met buitenlandse webshops

De Resultaten

Nu de vraag: wat hebben al deze inspanningen opgeleverd?

Zie hieronder de resultaten in clicks van de afgelopen 6 maanden. Zoals je kunt zien hebben we behoorlijk wat voortgang geboekt in slechts 6 maanden tijd, zonder backlink-budget. Het aantal clicks is gemiddeld makkelijk verdubbeld, ondanks de volatiliteit op basis van het weer voor de tuinproducten.

Clicks resultaten van 6 maanden - organisch verkeer verdubbeld zonder backlink-budget

Clicks resultaten van de afgelopen 6 maanden: gemiddeld verdubbeld ondanks seizoensvariatie

Daarnaast is de organische omzet in juni 2025 bijna 10 (!!!) keer zo groot als de organische omzet diezelfde periode het jaar daarvoor:

Organische omzet vergelijking - 10x groei tussen jaar-op-jaar

Organische omzet vergelijking: 10x groei jaar-op-jaar

December 2024

Organische omzet december 2024 - startpunt van de vergelijking

Juni 2025

Organische omzet juni 2025 - 10x groei versus jaar eerder

Voor en na vergelijking: December 2024 vs Juni 2025 - spectaculaire omzetgroei

Ook de conversieratio heeft flinke sprongen gemaakt door de redesign en optimalisaties - meer dan verdubbeld!

"
Bijna een jaar geleden zijn we in contact gekomen met Pepijn van ecomstack. We zijn een startende webshop en zochten een partij die ons kon helpen met SEO optimalisaties maar wel specifiek met Shopify kennis. We zochten hierin geen groot marketing bedrijf, maar een kleinere partij die ons goed kan helpen, flexibel zijn en graag een stapje extra willen zetten.
Na een kennismaking, plan van aanpak en afspraken maken, zijn de heren van ecomstack begonnen met een analyse van onze Shopify webshop. Hieruit zijn veel punten uitkomen om te optimaliseren. Niet alleen een advies om zoekwoorden beter te maken, maar veel dieper dan dat. Optimalisaties op content niveau, techniek van de webshop, indexen, redirects, link opbouw etc. etc.
Doormiddel van de analyse die is uitgevoerd is er een planning opgesteld om alle optimalisaties door te voeren. Gaan de weg merk je dat de heren van ecomstack veel kennis hebben, flexibel zijn en ook snel inspringen op nieuwe ontwikkelingen in de markt. ecomstack is erg proactief en denken graag met je mee (ook ongevraagd, positief bedoelt).
Alle werkzaamheden resulteren erin dat we een grote toename op organisch verkeer hebben weten te realiseren maar ook onze conversie percentage is toegenomen door alle CRO optimalisaties die zijn uitgevoerd.
Onze ervaring met ecomstack is dan ook niets minder dan positief en zullen wij ecomstack absoluut aanraden aan andere webshophouders. Op dit moment wordt onze site nóg beter gemaakt en wordt de site continue een professioneler en beter gemaakt.
Samenvattend is ecomstack een erg goede SEO partner om je webshop naar een hoger niveau te tillen.
Coen van Installatie-shop.nl
Coen
Eigenaar, Installatie-shop.nl

Klaar voor vergelijkbare resultaten?

Heeft u na het lezen van deze casestudy vragen of interesse om iets vergelijkbaars te doen voor uw eigen webshop? Neem gerust contact met ons op. We denken graag vrijblijvend met u mee over de kansen voor uw online groei.

CTA Background
EcomStack Logo

Shopify SEO die écht zorgt voor meer klanten en omzet.

Boek een strategiesessie en ontdek hoe ook jouw webshop kan groeien.